Dieta przy hemoroidach. Wszystko zaczyna się od talerza

Dbanie o właściwie skomponowany codzienny jadłospis jest ważnym aspektem w walce z hemoroidami, czyli żylakami odbytu, który pozwala złagodzić dokuczliwe objawy, jak również zapobiec nawrotom hemoroidów. Podpowiadamy jak powinna wyglądać dieta przy hemoroidach odbytu.

Hemoroidy – dieta

Dieta przy hemoroidach zewnętrznych powinna być przede wszystkim skupiona na zminimalizowaniu ryzyka zaparcia – zaparcia sprzyjają nasileniu się dolegliwości towarzyszącym żylakom odbytu i rozwojowi choroby. Zaparcia, zwłaszcza te długotrwałe, powodują zbyt mocne parcie, co z kolei prowadzi do wzrostu ciśnienia w naczyniach żylnych. Przy twardym stolcu ryzyko poszerzenia naczyń w okolicach odbytu jest znacznie większe. A jeśli pojawią się hemoroidy i zaparcia dalej będą się utrzymywać, to dolegliwości bólowe związane z poszerzonymi naczyniami w okolicach odbytu będą jeszcze bardziej uciążliwe.

Problemy z wypróżnieniem najczęściej występują z powodu zbyt małej ilości błonnika w diecie. Aby poprawić konsystencję stolca i uniknąć zaparć, jak również, aby zmniejszyć dolegliwości bólowe przy wypróżnianiu, gdy pojawią się żylaki odbytu, należy zatem wprowadzić dietę bogatą w błonnik. Jego odpowiednia ilość w pokarmach wpływa na łatwe przesuwanie się masy kałowej w świetle jelita, jak również zmiękcza kał, co ułatwia wypróżnianie. Zaleca się codziennie dostarczanie organizmowi błonnika pochodzącego z różnych źródeł w ilości 25-40 g.

Produkty z wysoką zawartością błonnika to m.in:

– pieczywo razowe;

– kasze;

– płatki owsiane;

– kiszonki, zwłaszcza kapusta kiszona;

– buraki i warzywa strączkowe;

– owoce takie jak gruszki, jabłka, śliwki, maliny, banany (najlepiej spożywać je na surowo).

Aby zapobiec zaburzeniom rytmu wypróżnień należy spożywać kilka mniejszych posiłków w ciągu dnia o w miarę regularnych porach.

Odpowiednie nawodnienie organizmu

Trzeba pamiętać, że nawet najlepsza dieta może nie przynieść pożądanego efektu jeśli zapomnimy o dostarczeniu organizmowi właściwej ilości płynów. Zalecane jest picie nawet dwóch litrów wody dziennie, co jest szczególnie ważne przy hemoroidach. Dzięki dużej ilości wody pokarm łatwiej przejdzie przez przewód pokarmowy, a następnie przez jelita. Przy żylakach odbytu najlepiej pić często, ale w mniejszych porcjach, aby zapewnić stałe nawodnienie i regularny rytm wypróżnień. Czasami u pacjentów cierpiących na hemoroidy dochodzi do anemii, dlatego warto też pić świeże soki zawierające żelazo i witaminę C.

Warto zwrócić uwagę, że ryzyko powstania hemoroidów jest większe u osób otyłych. Brak aktywności fizycznej i niewłaściwe nawyki żywieniowe mogą pośrednio przyczynić do do rozwoju choroby. Warto zatem nie tylko wprowadzić właściwą dietę przy pojawieniu się hemoroidów, ale też zadbać o profilaktykę. Przynajmniej odrobina sportu, rezygnacja z produktów wysokoprzetworzonych i ograniczenie cukru, a także unikanie alkoholu i innych płynów odwadniających, na pewno wpłynie korzystnie na ogólny stan zdrowia i pomoże w walce z żylakami odbytu.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *